Λειτουργική προπόνηση ονομάζουμε αυτή στην οποία το ασκησιολόγιο θα περιλαμβάνει ασκήσεις με ιμάντες αιώρησης, μπάλες ισορροπίας, λάστιχα και πολλά άλλα. Τα οποία δημιουργούν μια νευρομυική προσαρμογή. Τι εννοούμε με αυτό:

Αρχικά νευρομυική προσαρμογή είναι η ενεργοποίηση πολλών μυών ταυτόχρονα σε μια άσκηση ή κίνηση, για να ισορροπήσουμε κατά τη διάρκεια αυτής εφόσον υπάρχει έλλειψη ισορροπίας. Επίσης, πρόκειται για την περίπτωση όπου για να αποδώσει ένας μυς, θα χρειαστεί παραπάνω από έναν ακόμα συναγωνιστή μυ. Έτσι, έχουμε την ενεργοποίηση πολλών μυικών ομάδων ταυτόχρονα που συνεργάζονται για τη διατήρηση της ισορροπίας του σώματος κατά την εκτέλεση μίας άσκησης.

Υπάρχουν πολλά είδη εξοπλισμού τα οποία δημιουργούν έλλειψη ισορροπίας κατά την άσκηση και ο βασιλιάς αυτών είναι οι Ιμάντες αιώρησης. Γνωστοί και ως TRX. Κατά τη διάρκεια της άσκησης με Ιμάντες αιώρησης υπάρχει μεγάλη αστάθεια, οπότε για να ισορροπήσουμε διατηρούμε σφιχτούς τους κοιλιακούς και τους ραχιαίους μυς μας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να γυμνάζουμε σε κάθε άσκηση τον κορμό μας παράλληλα με οποιαδήποτε άλλη μυική ομάδα. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και με τις μπάλες ισορροπίας (Fit balls, bosu balls).

Τα οφέλη αυτού του είδους άσκησης λοιπόν ποια είναι;

Δεν πρόκειται μόνο για περαιτέρω εκγύμναση του κορμού και κυρίως των κοιλιακών, αλλά για μια μέθοδο προπόνησης η οποία σοκάρει το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα. Αυτό συνεπάγεται με την ενεργοποίηση ακόμα περισσότερων μυικών ινών, και κατ’ επέκταση με την καύση λίπους και τη μυική υπερτροφία.

Προφανώς αν κάποιος θέλει να αυξήσει τα μυικά κιλά του δε θα επιλέξει τη λειτουργική προπόνηση ως μέθοδο, αλλά τα βάρη. Επειδή όμως μετά από 1-2 μήνες, ανάλογα το επίπεδο του ασκουμένου, το σώμα προσαρμόζεται στο ίδιο ασκησιολόγιο με βάρη (έναν μεσόκυκλο δηλαδή), πριν αλλάξει κάποιος το πρόγραμμα του και προχωρήσει σε αυτό για τους επόμενους 1-2 μήνες, καλό θα ήταν στο ενδιάμεσο να δοκιμάσει τη λειτουργική προπόνηση για 10 περίπου ημέρες. Έτσι θα ενεργοποιήσει έξτρα μυικές ίνες, τις οποίες θα υπερτροφήσει στο επόμενο μεσόκυκλο του.

Γιώργος Ιορδάνου – Personal Trainer